bile benda simple jadi trouble..ape kate abang kacak???

Monday, May 2, 2011

tercari2 dimane hikmahnye....

astaghfirullah....
hari ni da masok kali keberape ak menjejak ke aman watoni (balai polis)....
dgn harapan akn siapla sgale urusan kad pngenalan..
demi skeping kertas pink y diliminate...
pagi2 lagi ak da kua umah g photostat akad utk umah y kteowg sewa tuh...
mredah hujan n jalan y da macam paye kat kebun wan aku...
pastu mredah ujan lagi nk g cop krtas tadi...pastu brhujan lagi tggu bas..
baju basah kuyup mcm jatuh lam kolam da..tahan teksi xmau bhenti plak da..
YA ALLAH....
akhrnye ak redah je jalan y crowded n dhujani air mate langit...
alhamdulillah ade bas time ak smpai kat bus stop kat situ..
smpai depan aman watoni tuh..langit smakin beriye2 menangis...
ak n sorg mmbe aku y sedia basah kuyup ni..turut mnangisi ksedihan langit...
masok je pintu bngunan tuh ase suke sgt...
nak plak tgok xde org bratur kat kaunter..
mybe hujan kot...

pastu aku pon dgn hati y bebunge2 nih pegilah jumpe sorang pompuan
yang agk xsenang dgn khadiran aku..mybe da muak tgok ak dtg hmpir sebulan 2 kali...
tapi aku 150 juta kali muak tgok dye..(hihihihi)
ak dgn tsengih2 cam kerang busok pon dtg kat meja dye...
baru je nk dekat..dye soh ak dok kat krusi mnunggu tuh...
aku y terpane2 nih..pegi je..layan jela...(smbil dye buat muke xsuke )
smbil mmbebel2...ak trtnye2..
pe hal plak pompuan nih.aritu suh ak datang 2 org je..
ble da dtg suh ak tggu plak..sdgkan xde sorg makhluk hitam,putih,coklat,mhupon kelabu taik anjing y beratur time tuh....

wah...hangatnye hatiku dlm suasane y sejuk tuh........
knape dye xnk uruskan ak??adekah kerane ak klihatan agak lebih comel drpd dye krane mredah ujan spnjag pagi????kwan2 ak kat wilayah laen y dtg lbih lewat dr aku pon da sttle kot bnde alah nih..argghhh....aku pon tarik muke sketat2nye..smpai xde ruang lngsong utk snyum...
mate pon mmainkan peranan penting..ak mmbulatkan mate mcm maya karim lam cite pontianak...
kenape ak wat mcm tuh??nk tnjuk bgos>>xde adab????meh ak nk story kenape.....

kali ni da masok kali keberape ratus juta kali da masok dalam bngunan y ak aggap mcm umah antu ni taw...
seingat ak..blik dr men salji kat fes..mase tuh visa idop lagi..
tp skunk da mati..innalillahiwainnailaihiraji3un....
bnyak kali dtg..tp ade je msalahnye..
ini xbtol..itu xbtol...
smpai ade satu kali tuh..xde pape msalah pon..
tp dye suh aku n geng2 ak blik...
ko rang tawx knape???
dye ckap...
antum bizzafffffffffffffffffffffffffffffffff(smbil mmbulatkan mate dye y mcm ahli sihir tuhhhh)
mksodnye dye xnk uruskan kteorg sbb kteorg rmai sgt...
olololo..bape ketol sgtla bdak mlysia ni..6 org je pon..
agpon da mang keje dye..
brother2 y hitam manis tu dtg skampong xde kecoh plak...
balikla ank2 mlaysia nih...
dahla xde ayh..xde mak.....sian dye.....

n hari nih...
ak dtg 2 org....dgn harapan pompuan tuh dgn senang hatinye akn mnguruskan kteowg..
aduhh...xsettle lagi...pompuan tu ckap visa da lame mati..n ak kne g kat kaunter laen..
puas mnggu gliran..smpaila gliran kami..
bile pakcik tu tnye ape msalahnye...
ak dgn lmbut gusi dari lidah ni story moryla kat pakcik tu al-kisah y sbenar,,,,,
knape kteorg lmbat..n bape kali dtg situ..
pakcik tu dgn lagak hero lam cite p.ramlee pon memekik2 pnggil pompuan tu..
adooooiii...cam nk gaduh da(mang tabiat org arab)..
ak pon agk cuakla ble pkcik tu pnggil ak g kat pompuan tu...tp alhamdulillah..pakcik tu mmg hero..pompuan tu uruskn je borang aku...

smbil memandang aku sebelah mate..dye mintak setem 100 dirham..
alamakkk.....setem..ak da bg kat pkcik tadi....
bile aku g tnye pkcik tu dye ckap xtaw plak...
dugaan btollah....
 ak da mcm msok prtndingan cari brang tsembunyi da kat situ..dahla kecik bnde tuh...
mang xjumpe..aku ase hilang,,
sedeynye......
nasibla pompuan y uruskan mmbe aku kat kaunter sbelah tu ade
belas ksihan lagilah..
dye bg aku beli kat dye setem tuh...
100 dirham?????
mlayang2...depan mate ni...YA ALLAH..
menitis jugakla air mate ego  ni....
berape sgtla duit pnjaman y ade..
tolak tambah dgn duit sewa..turun naik program psatuan lagi..ckup2 je taw idop kat negare org nih...
(ade sape2 nk bg smbnganx????hihihihi)

ak dgn pnuh tawadu3nye mnundukkan kepale spnjang urususan tuh,,
tibe2 dgr sore pompuan mnjerit sebelah aku,,
igtkan histeria tadi..
toleh2 upenye akk hitam manis..ak ase dye pon org asing jgak..
tpekik2la dye mnjerit smbil mnangis..
xtaw pe dye mncarot..sbb dye ckap perancis...
y ak pahamla..je suis fatigue..
mksodnye..ak da penat....
mang kesianla tgok dye..
laki kat kauter tuh bla mcm tu je tgglkan dye..
xprofesional lngsong.....ak yakin xkn blaku dimalaysia....

ak xslahkan pompuan tu wlapon agk bingit telinge ak denga..
sbb ak mngalami bnde y same dgn dye..
camnilah org asing dilayan dibumi maghribi ni..
tp xsmue mcm tu..
org kat sni kalo baik tu..baik sgt2..
kalo jhat....tuhan jela taw....

ak brsyukur malaysia orgnye baik2..n kerja pon sistematik..
kat sni nk wat pngenalan pon xde gune2 komputer nih..
da siap isi borang,,dye cmpak je kat blkang meje dye..
da mcm pusat kitar smule da aku tgok...
n pkerja kat sni mang xprofesional lngsong..boley mkan n borak2 ag smbil keje...
pdahal bratur org mnunggu....emm..
mybe xblaja sivik kot..
siyes ak xde niat nk burokkn tempat nih..lebih2 lagi tmpat ak blaja..
ilmu y ak dpat kat sini bgos2..
tp sistem kat sini..
better korg g indonla kot....

   hikmahnye..mgkin ak bruntung jd rkyat mlaysia..
walaupon ak agk xsuke mlysia sbb bnyk msalah politik..
n xmmntingkan agame islam...tp rakyat n sistem di malaysia mang no .1 lah...
alhamdulillah 3ala kulli hal.....

                                               wallahua3lam...

No comments: